Unieważnienie certyfikatu kwalifikowanego jest równoznaczne z utratą ważności certyfikatu i ma charakter trwały (nieodwracalny), skutkuje również rozwiązaniem umowy zawartej pomiędzy subskrybentem (osobą, na którą został wydany certyfikat) a Certum bez zwrotu wpłaty za niewykorzystany okres.

Instrukcja jak unieważnić certyfikat kwalifikowany Certum przez panel

Ścieżka unieważnienia dostępna jest tylko dla klientów, którzy podczas procesu ubiegania się o certyfikat mieli tworzone konto w panelu Certum.

  1. Zaloguj się do panelu Certum.
  2. Kliknij na guzik opcji (3 pionowe kropki w prawym górnym rogu) przy certyfikacie który chcesz unieważnić, a następnie wybierz opcję „Unieważnij”.
  3. Zostaniesz przekierowany na stronę unieważnienia certyfikatu, zapoznaj się z informacjami wyświetlonymi na ekranie, a następnie kliknij przycisk „Kontynuuj”.
  4. Zweryfikuj się ponownie i wprowadź jeszcze raz dane logowania do konta panelu.
  5. Wybierz powód unieważnienia certyfikatu oraz datę zdarzenia i przejdź dalej.
  6. W następnym oknie potwierdzenia unieważnienia certyfikatu przeczytaj jeszcze raz wyświetlone informacje oraz potwierdź chęć unieważnienia.
  7. Wyświetlone zostanie okno potwierdzenia przekazania certyfikatu do unieważnienia. Proces ten powinien potrwać do 1 godziny.
  8. Certyfikat został unieważniony. Na adres e-mail powinien przyjść mail, który potwierdzi usunięcie certyfikatu i umieszczenie go na liście CRL. Dodatkowo w panelu Certum unieważniony certyfikat będzie wyszarzony i oznaczony dyrektywą „Unieważniony”.

Instrukcja jak unieważnić certyfikat kwalifikowany Certum przez stronę internetową – dla właściciela certyfikatu

Opcja unieważnienia dostępna dla klientów, którzy podczas wyrabiania certyfikatu nie mieli tworzonego konta w panelu Certum (stara ścieżka klienta).

    1. Wejdź na stronę unieważnień certyfikatów Certum.
    2. Wybierz opcję „Unieważnij certyfikat kwalifikowany”.
    3. Zaznacz opcję, że jesteś właścicielem certyfikatu.
    4. Odpowiedz na pytanie czy masz konto w systemie Certum.
    5. a. Jeśli tak to przejdź do instrukcji powyżej.
      b. Jeśli nie to zaznacz odpowiedź negatywną i przejdź dalej.
    6. Odpowiedz na pytanie czy masz dostęp do skrzynki mailowej.
    7. a. Jeśli tak to zaznacz odpowiedź pozytywną i przejdź dalej. Następnie wskaż powód unieważnienia certyfikatu, podaj numer umowy oraz przejdź test reCaptcha i wyślij wniosek o unieważnienie.
      b. Jeśli nie to zaznacz odpowiedź negatywną i przejdź dalej. Następnie wypełnij wyświetlony formularz na podstawie, którego Certum skontaktuje się z tobą i wyślij formularz.

    Instrukcja jak unieważnić certyfikat kwalifikowany Certum przez stronę internetową – dla osoby niebędącej właścicielem certyfikatu

    Opcja unieważnienia dostępna dla klientów, którzy podczas wyrabiania certyfikatu nie mieli tworzonego konta w panelu Certum (stara ścieżka klienta).

    1. Wejdź na stronę unieważnień certyfikatów Certum.
    2. Wybierz opcję „Unieważnij certyfikat kwalifikowany”.
    3. Zaznacz opcję, że nie jesteś właścicielem certyfikatu.
    4. Wypełnij wyświetlony formularz na podstawie, którego Certum skontaktuje się z tobą i wyślij formularz.

    Więcej informacji jak unieważnić certyfikat kwalifikowany można znaleźć na stronie autoryzowanego dostawcy podpisu elektronicznego – CERTUM.
    Więcej informacji na temat podpisu elektronicznego na naszej stronie.