Ministerstwo Finansów opublikowało projekt zmiany w ustawie o rachunkowości, w którym jednym z założeń jest umożliwienie podpisywania sprawozdań finansowych przez jednego członka zarządu, w przypadku gdy spółką kieruje zarząd wieloosobowy (obecnie na sprawozdaniu podpisać muszą się wszyscy członkowie zarządu). Jednak aby tego dokonać należy spełnić jeden warunek tj. trzeba będzie uzyskać od pozostałych członków oświadczenia potwierdzające, że sprawozdanie spełnia wymagania przewidziane w ustawie. W tym przypadku MF planuje wprowadzenie zasady dobrowolności stosowania nowych rozwiązań co oznacza, ze jednostki, które posiadają wypracowaną i utrwaloną praktykę w zakresie podpisywania sprawozdań finansowych będą mogły nadal z niej korzystać.
Zmiany miałyby zostać ogłoszone do końca 2020 roku a ich zastosowanie miałoby obowiązywać na początku 2021 roku.
Sprawozdania do eKRS większość spółek (ok. 90%) składa do 31 marca, pozostałe do końca czerwca, muszą one zostać przesłane w wersji elektronicznej z podpisem elektronicznym do wyboru: podpis kwalifikowany, podpis zaufany lub podpis osobisty na e-dowodzie. W przypadku eKRS największe zmiany dotyczące sposobu podpisywania dokumentów miały miejsce w 2018 roku kiedy wszedł obowiązek składania ich w wersji elektronicznej opatrzonych podpisem elektronicznym jednego z członków zarządu, w 2019 roku sprawozdania podpisywane elektronicznie były już przez wszystkich członków zarządu. Obie te zmiany powodowały wysokie zainteresowanie podpisem kwalifikowanym, a wykorzystywanie go do podpisywania sprawozdań jest nadal popularnym zastosowaniem. W pierwszym kwartale 2021 mamy wysoką liczbę certyfikatów wygasających, które w dużej mierze były zakupywane przez spółki dla członków zarządu w celu podpisywania sprawozdań do eKRS.
Warto aby pamiętać o przedłużeniu ważności podpisu już teraz, dzięki odnowieniu podpisu kwalifikowanego klienci zyskują:
– pieniądze – odnowienie jest tańsze niż zakup nowego certyfikatu
– czas – odnowienie załatwisz zdalnie przez Internet, bez wychodzenia z domu lub biura
– znakowanie czasem – 5 000 sztuk/miesiąc
Zachęcamy również do skorzystania z nowej usługi, dzięki której posiadacze ważnego kwalifikowanego podpisu elektronicznego Certum na karcie kryptograficznej mogą przenieść swój certyfikat na chmurową kartę SimplySign wraz z uzyskaniem nowego okresu ważności na 1 rok, 2 lub 3 lata.
Podpis elektroniczny Certum usprawnia komunikację z administracją publiczną, dostawcami i klientami. Dzięki niemu można nie tylko wysłać sprawozdanie finansowe na platformie e-KRS ale także skorzystać podpisując deklarację ZUS, Jednolity Plik Kontrolny czy Jednolity Europejski Dokument Zamówienia, do najpopularniejszych zastosowań podpisu elektronicznego należą następujące obszary:
– Urząd Skarbowy (JPK, rozliczenia PIT i CIT, rozliczenia akcyzy)
– Zakład Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS)
– Platforma ePUAP
– Krajowy Rejestr Sądowy (eKRS)
– Dokumentacja pracownicza (umowy, zaświadczenia itp.)
– Biznesowe umowy cywilno-prawne
– Podpisywanie faktur VAT
– ofertowanie w zamówieniach publicznych
– Elektroniczny dostęp do Sądów Rejestrowych/Centralnej Informacji/MSIG
– Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – CRBR
Podpis elektroniczny to wygodne, pewne i w pełni bezpieczne rozwiązanie, które oszczędza czas i pieniądze każdej firmy.